Thursday 7 June 2012

coretanku

Assalamualaikum w.b.t  dihulurkan buat pembaca yg budiman..
smoga sihat hendaknya..Alhamdulillah..stingi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilahi,masih lagi diberi nikmat Iman dan Islam utk kita terus menapak di muka bumi yg fana ini..


Allahu,dh lama rupanya x update blog,dh bhabuk dh..hampir nk dekat setahun dh..maklumlah,lantaran kesibukan yg x penah akn berakhir..smoga kita akn sentiasa dsibukkan dgn kebaikan hendaknya..
harini xtau tetibe je ase macam nk mnulis..
sedar x sedar..hr ni dh 17rejab..Allahu,bgitu skejap je masa berlalu..bile dkenang masa lalu terlalu indah untuk diungkapkan dengan kata2..subhanaAllah n..xlama lagi bulan ramadhan bakal menjengah lagi. lagi 43 hari lagi nk sampai bulan ramadhan..insyaAllah...
mari kita doa sama2 moga2 dpt bertemu lg bulan ramadhan nih..


“Allahumma sallimni ila ramadhan wa sallim li ramadhan wa 
tasallumahu minni taqabbalan..”

(Ya Allah, SELAMATKANLAH kami hingga bulan Ramadhan ke depan, dan PERTEMUKAN untuk bulan Ramadhan dan TERIMALAH seluruh amal kami pada bulan Ramadhan)...
amin ya Rabb..


x sabar rasanya nak menanti bulan ramadhan yg akn datang nih..nk kutip pahala banyak2..Allahu..


hr ni tetiba je ase nk mnulis tentang makna kehidupan..hmm,kehidupan..


KEHIDUPAN..


Allahu,bila berbicara tentang kehidupan byk yg blh kita perkatakan..
kehidupan kita di atas muka bumi nih hnya pinjaman semata-mata..didunia ni hanyalah bekal kita untuk ke akhirat nnti..
sepanjang diri ini menjadi pengemis ilmu dibumi universiti mencari pahala(ump) terlalu banyak pengalaman manis n pahit yg x dpt dlupakan..kekadang kotak memori nih dh smpi x cukup memori dh nk simpan kenangan itu..Allahu,begitu indah sekali perancangan kurniaMu terhadap hambaMu ini..kalau bukan HidayahMu yg kau kurniakan,,bukanlah diri ini yg menapak dlm diam dlm menggapai redhaMu menuju 1 perjalanan yg belum pasti..trima kasih ya Allah atas anugerahMu..


suka duka dalam kehidupan adalah merupakan rencah & asam garam kehidupan..kadang2 melalui rencah inilah dpt mengajar kita erti kehidupan yg sebenar,mengajar kita erti dewasa n terlalu byk lagi x terkira asanya..begitu nikmat sekali kehidupan ini..tp kita jgn sesekali lupa,dlm menongkah arus kehidupan yg x putus2 dengan pancaroba kehidupan kita seringkali jgn lalai dgn perintahNya..Allah dh sediakan yg terbaik untuk kita..sekarang terpulang pada diri kita sendiri samada nk ikut atau x..smuannya bergantung pd diri kita sendiri..kerana kalau bukan kita yg memulakan,sapa lagi yg nk mulakan..apa2pun,we need to start it first..


dalam konteks kehidupan zaman sekarang..kita harus kuatkan kaki kita dalam melangkah supaya perjalanan yg bakal kita ukir nanti meninggalkan impak yg mendalam terhdap diri n org lain kerana dlm hidup ni..kita x boleh nak bersendirian,,kita kena hidup dlm kelompok masyarakat supaya stiap perkara yg kita lakukan bakal membawa manfaat kepada orang lain...sekarang ni,kekadang terlalu sukar n payah untuk menapak didalam perjalanan itu..tp walau apa2pun..kita harus kuatkan diri kita untuk terus melangkah,melawan arus kehidupan yg kdg2 menguji iman kita tp kita kena ingat..masih ramai lagi yg memerlukan bimbingan kita untuk dibimbing..
ayuh,teman2 kuatkan diri kita untuk terus menyebarkan kebaikan kepada orang lain..itu adalah tugas kita yg hakiki..


ya Allah,dikala saat ini..kerinduan terhadap ibu ayah semakin menebal...bersabarlah wahai diri..
moga2 sgala amalanku mampu memberi kebaikan kepada mereka berdua nanti..insyaAllah..biiznillah..


Allahu..cukup sekadar disini shja coretanku pada kali ini..
moga ketemu lagi diruangan yg akan datang..
sekian...


sdikit pesanan buat semua:
Pesan pada diri..tabahkan hati kuatkan semangat..
pesan pada hati kukuhkan iman, banyakkan zikrullah…
pesan pada naluri, jangan mengeluh, jangan kecewa..
teruskan perjuangan hingga ke akhirnya..















1 comment: